Pri príležitostí Dňa kubánskej národnej kultúry (20. októbra), chceme uviesť na javisko krátku scénku. A to zdramatizovaný úryvok z diela Alfreda Reyesa Treja: „Po stopách osloboditeľov“. Príbeh sa odohráva v meste Bayamo vo východnej časti ostrova, kde po prvýkrát povstal kubánsky ľud proti španielskej nadvláde 10. októbra 1868 a kde po prvýkrát odzneli tóny kubánskej hymny 20. októbra toho istého roku.
Touto cestou hľadáme ochotnícku skupinu hercov alebo študentov, ktorí by túto scénku nacvičili a predstavili.
Hlavnými postavami sú:
José Armando Méndez – mládenec
Starý pán – Don Sebastian de Agüiero
Ana Maria – dcéra Dona Sebastiana
Sluha
Tu uvádzame ukážku z úryvku:
„Ulice boli prázdne a zo dažďom zvlhnutej dlažby sa odrážalo riedke svetlo pouličných lámp. Kone, ktoré ťahali koč sa zastavili pred bránami domu s veľkým portálom a pekne upravenou záhradou. Mladý muž zahalený v čiernom plášti vystúpil
z koča, ktorým pricestoval zo Santiaga de Cuba, z rodného domu. Vstúpil na portál a potiahol povraz zvončeka visiaceho pred vchodovými dverami. Otvoril mu sluha v elegantnom živôtiku:
-Dobrý večer pane, koho mám tú česť ohlásiť?
-Povedzte vášmu pánovi, že prišiel José Armando Méndez.
José Armando nikdy predtým nenavštívil túto rodinu, napriek priateľstvu, ktoré spájalo jeho otca s majitelom domu. Sluha mu odložil plásť, ponúkol ho miestom na sedenie a vžápätí ho išiel ohlásiť svojmu pánovi. Z jedného kúta domu vychádzali ojedinelé tóny piána, ktoré v ňom vyvolávali neznáme pocity.
Medzitým sa sluha vrátil a požiadal José Armanda, aby ho nasledoval. Počas chôdze
upieral zrak na biele steny pomaľované farebnými motívmi a červené zamatové závesy, ktoré sa vlnili vo vánku pricházajúceho z okna. Starec s bielymi vlasmi, ktoré tvorili ostrý kontrast s čiernou farbou jeho živôtika, sa blížil rozhodným krokom k nemu. Piáno zmĺklo a vonku zosilnel dážď, ktorého zvuk pripomínal šum rieky.
Potom, ako sa pozdravili, zobral don Sebastián de Agűero mladíka za ruku a previedol ho do malého salónika, kde pri piáne stála dievčina. Keď ich uvidela, mierne sklonila hlavu na pozdrav.
-Predstavujem vám Ana Maríu, najkrajšiu zo všetkých Bayamčaniek.
-Ana María, to je José Armando Méndez, s jeho otcom ma spája staré, úprimné
priateľstvo...
-Teší ma - odvetila, pričom milo natiahla svoju ruku, aby ju mohol José Armando
pobozkať.
-Je to noc vhodná na zjavenie duchov-prehlásil don Sebastián.
-Dobrá poznánka - ozval sa hosť, čo vyvolalo úsmev na tvárach všetkých
prítomných a uvolnilo napätie pri predstavovaní.“
Veríme, že sa vám úryvok páčil a prihlásite sa na našej e-mailovej adrese.
Espaňol:
En ocasión del Día de la Cultura Nacional Cubana (20 de octubre), queremos presentar una corta escenificación. Basada en un fragmento de la obra literaria de Alfredo Reyes Trejo: „POR EL RASTRO DE LOS LIBERTADORES“. El episodio tiene lugar en Bayamo en el oriente de la isla, donde por primera vez el pueblo cubano se levanto en armas contra el dominio espaňol el 10 de octubre del 1868 y donde por primera vez se entonarón las notas del himno cubano el 20 de octubre del mismo aňo.
Por esta vía buscamos los artistas o estudiantes que esten dispuestos a ensayar y presentar esta escenografía
Los principales personajes son: José Armando Méndez, Don Sebastián, Ana María y el criado.
Del fragmento:
„Las calles estaban desiertas y los adoquines brillaban por la lluvia y la mortecina luz de los faroles. Los caballos de su coche se detuvieron frente a las rejas de una casona de amplio portal rodeada de jardines. Envuelto en una capa negra descendió del carruaje, en el que había venido desde su casa, en Santiago de Cuba. Ya frente a la puerta tiró de una cuerda que hizo sonar una campanilla. Un mozo con lujosa librea le abrió la puerta.
-Buenas noches caballero, a quién debo anunciar?
-Dígale a su seňor que es José Armando Méndez.
Nunca había visitado aquella familia, a pesar de la amistad que unía a su padre con el dueňo de la casa. El criado lo ayudó a despojarse de la capa y, después de invitarlo a tomar asiento, salió a avisar a su amo.
Desde algún rincón de la casa le llegaban notas musicales arrancadas a un piano, las cuales le produjeron una sensación extraňa.
El criado negro regresó y le dijo que lo siguiera. Mientras avanzaba, observó las blancas paredes, de las que pendían regias pinturas, y cortinajes de terciopelo rojo que la brisa que entraba por los ventanales hacía ondear como las olas.
Un anciano cuyos cabellos blancos contrastaban con su frac negro brillante, salió solícito a su encuentro. La Música había cesado y afuera la lluvia arreciaba envuelta en un rumor de río crecido. Después de los saludos, don Sebastián de Agűero, tomandolo por un brazo, lo condujo a un salón pequeňo, donde junto a un piano esperaba una joven. Ella, al verlos inclinó levemente la cabeza.
-Ésta es mi hija Ana María, la más bella de todas las Bayamesas.
-Acá es José Armando Méndez, a cuyo padre me une una vieja y sincera amistad.
-Mucho gusto-dijo ella, mientras extendía graciosamente una mano para que él la
besara.
-Es una noche como para fantasmas y aparecidos-exclamó don Sebastián.
-Valga la alusión-replicó el visitante, lo que provocó sonrisas y suavizó el instante
de las presentaciones.“
Confiamos en que le aya gustado y que se inscriba dirigiendose a nosotros a nuestra dirección electrónica (e-mail)
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